Iedere vertrekker krijgt er vroeg of laat mee te maken: autoriteiten die je van onder hun pet streng aankijken en vragen om je bootpapieren. Althans; zo stel ik me dat voor, want wij zijn nog altijd ‘onvertrokken vertrekkers’ en hebben dus nog nooit iets van onze zorgvuldig gedocumenteerde papierhandel hoeven laten zien.

Hoe dan ook: er wordt in de vertrekkerswereld nogal wat gediscussieerd over de verschillende manieren die er zijn om je boot ‘gedocumenteerd’ te krijgen. Voor de niet-zeilers: het vraagstuk is vergelijkbaar met dat van het ‘internationaal rijbewijs’. Dat schijn je nodig te hebben in sommige landen, en je kunt het aanvragen bij de ANWB. Het is een grijzig papiertje met een opgeplakte pasfoto dat nogal groezelig afsteekt tegen het roze creditcard-model van het nationale rijbewijs. Vandaar ook dat in de praktijk de buitenlandse autoriteiten wel eens misnoegd naar dat grijze vodje kijken en vragen om je ‘echte’ rijbewijs. Heb ik van horen zeggen.

Die onduidelijkheid is in de bootwereld nog veel groter. Je kunt je schip voor veel geld laten registreren bij het kadaster. Je schip wordt dan gebrandmerkt en je krijgt een zeebrief, waarmee je officieel onder Nederlandse vlag vaart en het schip aantoonbaar jouw eigendom is. Wij hebben dat gedaan, omdat we die zaken graag grondig regelen.

Een stukje van onze nationaliteitsverklaring

Veel minder prijzig en bewerkelijk is het ICP (International Certificate Pleasure craft), dat je kunt aanvragen bij het watersportverbond. Het is een officieus document, dat in de praktijk op de meeste plekken in Europa wordt geaccepteerd. Toch doen er verhalen de ronde van zeilers die ‘aan de ketting’ kwamen te liggen omdat ze alleen het ICP als documentatie aan boord hadden.

ICP (niet de onze)

Nog minder officieel is het zelfgeknutselde bootpaspoort waar de bemanning van de Blauwe Pinquin mee op de proppen kwam. Bij gebrek aan een geschikt officieel document om aan boord te hebben zijn ze zelf maar aan de slag gegaan. En met succes: inmiddels varen er talloze vertrekkers rond met hun zelfgemaakte ‘pinquin paspoort’ in de documentatiemap. In de praktijk blijken de autoriteiten dit staaltje huisvlijt als zoete koek te slikken. Prachtig vind ik dat: wereldwijd doen er overal beambten alsof ze weten waar ze het over hebben, maar in feite is het vooral belangrijk dat een document er officieel uit ziet. Logisch ook: weet jij hoe het officiele paspoort van een inwoner van Vanautu eruit ziet? Ik in elk geval niet.

Er is eigenlijk maar één probleem met het pinquinpaspoort: het is een Worddocument. Dat betekent dat je óf dol moet zijn op de totale onlogica die Word hanteert in een grafisch bestand, óf ontzettend veel geduld en doorzettingsvermogen moet hebben om het netjes te krijgen. Ik val in geen van die twee categorieën, dus ik ben er nieteens aan begonnen. Wél heb ik een paar uurtjes besteed aan het omzetten van datzelfde document naar een .svg-bestand en een pdf, met mijn lievelingsprogramma Inkscape (dat is geen reclame, ik ben nu eenmaal dol op inkscape). Het resultaat zie je hieronder.

Met dank aan Ben en Annemiek Rutte van Blauwe Pinquin

Wil je ook zo’n paspoort, maar heb je net als ik geen geduld met Word? Hieronder vind je vijf verschillende versies van het document. De ‘algemene’ versies (.svg en .pdf) zijn ingevuld met algemene gegevens; daar kun je (met de juiste editor) de tekst vervangen door je eigen gegevens. In de bijbehorende handleiding staat stap voor stap uitgelegd hoe je dit eenvoudig met Inkscape kunt doen.

De ‘lege’ versies (.svg, .pdf en .jpeg) bevatten alleen de vaste (grafische) onderdelen, die je niet hoeft aan te passen. Hier kun je vervolgens zelf je tekst en foto overheen plakken.

NB. Let er in het laatste geval op de volgende drie punten:

  • De zwarte tekstbalk onderin (P<BOOTNAAM< etc.);
  • Het NLD-watermerk in de foto;
  • De verticale tekstbalk (P123456789) op de ‘achterkant’.

Anders vaart straks iedereen met een ander document en dat lijkt me voor de geloofwaardigheid dan weer niet zo goed.

Anne

Reacties

Hallo,

Ik heb geprobeerd er iets van te maken maar..

Zou je het bestand ( leeg ) aan kunnen leveren in Jpeg
En dan graag met een zo groot mogelijke resolutie.
Dan kan ik mooi in Paint de gegevens van mijn boot invoeren.

Komt eraan Frans!
Alleen het watermerk in de foto is op die manier lastig te behouden en zul je zelf handmatig moeten toevoegen. In deze versie zijn ook de zwarte letters onderaan de ‘voorkant’ verwijderd, en de grijzige verticale letters rechts op de achterkant. Zie ingevuld voorbeeld.

Top initiatief! We zijn hard aan het knutselen in een PDF, maar heb wat moeite het watermerk op de juiste plaats te krijgen…. kan de handleiding niet downloaden, kan je me deze per mail toesturen? thanks!

Inmiddels is de handleiding als het goed is wel te downloaden, maar hij zit ook in je mailbox. Succes!
Anne

Geef een reactie