Bij Ulstrup, Denemarken 2018

Ons schip is een one-off stalen kitsgetuigd zeiljacht, in 1958 gebouwd bij Van der Torre in Brielle. Ze schijnt vroeger sloepgetuigd te zijn, maar na een verwoestend vuur heeft ze in 2007 een totale refit gekregen. Toen is ook besloten haar een extra mast te geven. Ze is net geen tien meter lang, en weegt net geen tien ton.

Wij kochten het schip in oktober 2017, na een lange zoektocht. Eigenlijk waren we vastbesloten een polyester schip te kopen dat niet ouder was dan Anne (1987), en niet kleiner dan 11 meter. Maar toen de ‘Island Lady’  te koop kwam waren we allebei meteen verliefd. Ze was net terug van haar tweede ‘rondje Carieb’, en Joost mag weten waar ze haar eerste 50 levensjaren is geweest! Ze is oersterk, karaktervol en precies groot genoeg voor twee mensen van onze lengte.

In de haven van Delfzijl, november 2018
Tuigage en zeilgarderobe

Zoals gezegd is de Vrijstaat kitsgetuigd. Wij varen met een bezaan en grootzeil die we voor ons vertrek in 2020 hebben laten maken. Van extra zwaar doek, want bij ons aan boord is alles extra sterk (met name de stuurman). Verder hebben afhankelijk van de weerscondities, een high-aspect rolfok of een rolgenua aangeslagen. Verder hebben we nog een stormfok voor op de kotterstag, en een bollejan en een aap voor licht weer aan boord.

Al onze zeilen hebben een schootvoering naar twee kanten. Dat was even wennen, maar we waren al gauw om: een dubbele schootvoering maakt zeiltrim makkelijker, en ook overstag gaan is eenvoudiger op deze manier. Bovendien voorkomt dit systeem een plotselinge (klap)gijp. Geen bulletalie nodig!

High-aspect fok
Verfsysteem

Het verfsysteem bestaat uit een aantal flinke lagen 2-componenten epoxyprimer van nelf (of, als dat op is, een ander merk), met daaroverheen 2 lagen 2-componenten polyurethaan lakverf, ook van nelf. In de bilge gebruiken we variopox rolcoating van de Ijssel. Het onderwaterschip is behandeld met CR antifoulingprimer en een paar lagen coppercruise antifouling van Epifanes

Navigatieapparatuur

We kochten de boot inclusief alle aanwezige navigatieapparatuur. Die bestaat uit:

  • PiPo mini pc met OpenCPN als boordcomputer
  • Advansea AIS transponder (class B)
  • Nasa clipper dieptemeter
  • Nasa clipper GPS
  • Handheld gps (reserve)

Onze systemen draaien op 2 140A AGM-accu’s, die we opladen met twee 170W daglichtpanelen. Volgens sommigen is dat wat te veel paneel voor onze accu’s, maar wij zijn blij met de extra capaciteit, omdat onze accu’s nu meestal alleen ‘s nachts gedeeltelijk ontladen. De panelen hangen aan de zeereling, maar kunnen als een soort vleugels worden uitgeklapt. Zo kunnen we ze richten op de zon. Als we ‘s nachts niet te veel verbruiken (koelkast laag, geen grote schermen, etc.) volstaan de panelen prima.
De AIS zit aangesloten op een kleine boordcomputer (PiPo), die draait op windows. Als navigatieprogramma gebruiken we OpenCPN: gratis, open source, en het werkt uitstekend.

Kaarten

We maken tot zover gebruik van digitale oeSENC-kaarten, via o-charts. Zeer betaalbaar en zeer acceptabel van kwaliteit. Niet van ieder gebied helaas in even groot detail verkrijgbaar. Als backup hebben we ook een flinke stapel papieren kaarten aan boord.

We namen de volledige set kaarten van de vorige eigenaren over. Ze zijn wat aan de oude kant, maar aangezien ze als backup dienen geeft dat niet. Het is een flink pakket, dat voorziet in de volledige tocht naar het Caribisch gebied en terug.

Communicatie
  • Advansea marifoon (met DSC)
  • Iridium satelliettelefoon + Iridium GO modem (nog niet gebruikt)
  • Sangean wereldontvanger
  • Teltonika router (4G + wifi)
  • Ubiquiti bullet (t.b.v. wifi)
Veiligheidsmiddelen
  • EPIRB satellietnoodbaken
  • Reddingsvlot SeaSafe (4 personen)
  • Automatische blusinstallatie in het motorruim (CO2-basis)
  • etc.